dilluns, 25 de juliol del 2022

La Coma - Cardedeu

Comarca del Vallès Oriental.
Ruta circular, parcialment senyalitzada- Durada: 1h30 - Distància: 7,5 km - Desnivell: 150 m
Ruta fàcil.
La Coma és la gran depressió que s'amaga tot just darrera dels serrats de la Penya i de Sant Hilari, a ponent de Cardedeu.

Des de l'estació de tren anem fins a l'avinguda Montells, abans haurem vorejat el parc dels Pinetons. De l'avinguda Montells girem a la dreta pel carrer Turó de la Penya.
De seguida el carrer abandona la riera i el nucli urbà, cap amunt i s'enlaira pel bosc, entre xalets dispersos, per la solana del serrat de la Penya. Guanyem altitud i veiem la vall de la Coma.

L'OLIVERA. Cruïlla a la collada que uneix el serrat de la Penya i la serra de Sant Hilari. Per la dreta arriba una pista ampla procedent de la carretera de Cànoves (camí de la Coma). De front on es veu enlairat el mas de ca l'Alzina, puja la pista de Sant Hilari. Per l'esquerra baixa un carrer d'accés a la zona residencial de Can Montells. L'àmplia vall de la Coma es contempla en tota la seva extensió. Hi destaquen els masos de can Suari, can Pere Montells, can Nicolau i cal Gitano. A un tret de pedra, en aquesta direcció, hi ha can Volardet.
ATENCIÓ: tombar avall, a l'esquerra, però immediatament trenqueu a la dreta, de pla, per una pista que passa ran de can Volardet (defugir el ramal d'accés a un xalet que queda sobre aquesta masia). La pista avança entre conreus, cap a l'interior de la Coma.

CAN PERE XIC. Maset tot blanc, amb un rellotge de sol a la façana i una figuera grossa i vella al pati. La pista tomba a l'esquerra, de cara a can Suari, però de seguida gira a la dreta, entre plàtans per tal de vorejar aquesta finca, sense arribar a tocar la casa.
El centre de la Coma està dividit per un serradet sobre el que hi ha emplaçades les cases de can Suari, can Pere Montells, can Nicolau i cal Gitano. La pista s'enlaira pel pendís d'aquest llom, en cerca d'aquelles últimes cases. Vista de la cassola de la Coma.

CAN PERE MONTELLS. S'hi arriba a la part posterior del mas, casa que està bastida en la carena del serrat. Uns metres més endavant hi ha, adossades, les cases de can Nicolau i cal Gitano. Ens dirigim i les voregem per l'esquerra (W). (Defugir un ramal que es bifurca a la dreta, abans d'arribar-hi).
La nostra pista, ja més estreta, continua pel darrere d'ambdues masies i pel costat d'unes corts, tot resseguint el llom de la serreta. A sota, a l'esquerra, sobre una vall conreada.

BOSC DE CAN NICOLAU. S'entra en aquest bosc de pins bords i alzines, que ocupa la part superior de la serra. A l'entrada, defugir un camí que es desprèn a mà esquerra i baixa als camps. Seguir sempre la pista principal, sense abandonar el llom de la serra, que es va remuntant. Rebutjar els nombrosos camins de desembosc que es troba al llarg de l'ascensió. Trajecte tancat i solitari, molt diferent del paisatge que hem creuat fins ara.
Al capdamunt de la serra, la pista, ja més planera, tomba a ponent i finalment surt del bosc.

CAN JO. Xalet al llom de la serra de can Sabater, en el límit amb les Franqueses. Es desemboca en una pista carenera ampla (s'hi arriba de pla, pel costat d'un camp). Seguim per la dreta, de pla, aquesta pista, que passa de llarg can Jo i baixa, a continuació, a una collada.

Collet de can Jo. Per l'esquerra arriba planejant un camí procedent de Marat. Som en terme de les Franqueses. La nostra pista tomba avall, per la dreta, tot vorejant el camp que ocupa la Coma que s'obre sota la collada. Descens per l'anomenada Pujada de can Jo.
Trencall a can Serra, a l'esquerra. Som en el fons de la capçalera de la vall de la Coma. Bassa en la bifurcació. La casa de can Serra queda a 200 m, dominant uns camps extensos. La pista travessa aquesta àmplia vall, entre camps, en direcció a can Carbonell.
Tot just abans d'arribar-hi, en el llit de la vall, deixem a l'esquerra la pista que puja a ca n'Ametlletar.

CAN CARBONELL. Masia renovada, amb finestrals neogòtics. La pista travessa la vall, per tal de coronar el seu serrat divisori. Pujada suau.

SERRA DE CAL PETIT. La pista talla literalment aquest llom conreat i emprèn un descens breu cap al fons de la vall del torrent de Ca l'Esmandia. Creuat el torrent, es puja en diagonal, entre camps, en cerca del llom del serrat divisori. Ja tornem a ser en terme de Cardedeu.

SERRA DE SANT HILARI. Es desemboca en l'ampla pista carenera que duu a Sant Hilari. Es descobreix la plana de Cardedeu. Anem a la dreta per aquesta nova pista. Defugir la que immediatament trenca a l'esquerra i baixa a can Siló i a la carretera de Cànoves.
Trajecte carener, ara per bosc ara vorejant algun camp. Pista molt ampla.

L'ALZINA DE LA CREU. Cruïlla de pistes en un collet de la serra. Per la dreta recula de pla la pista d'accés a ca l'Esmandia. Per l'esquerra baixa una pista a can Martí i can Leio. Continuem avançant per la pista principal, que es manté en el llom de la serra.
Més endavant, en sortir del bosc, es descobreix la Coma. Es voreja la finca de can Llopis i es passa sota ca l'Alzina.

L'OLIVERA. Cruïlla de carrers i pistes a la unió de les serres de Sant Hilari i de la Penya. A partir d'ara el camí de tornada coincideix amb el de l'anada.

CARDEDEU. Arribada, dinem i visitem el poble.
Can Pere Xic

Can Nicolau, s. XIV. Protegida com a Bé Cultural d'Interès Local

Links d'interès:
Cal respectar la natura i mantenir-la neta