divendres, 17 de març del 2023

Monestir de Sant Jeroni de la Murtra

El Monestir de Sant Jeroni de la Murtra o Sant Jeroni de Nostra Senyora de la Vall de Betlem es troba a la Serralada de Marina, al barri del Canyet del Municipi de Badalona. És un antic monestir gòtic que va pertànyer a l'orde dels jerònims i va ser fundat el 1416 pel mercader barceloní Bertran Nicolau, sobre l'antiga casa de Ca Murtra. El Monestir va ser edificat en diverses èpoques.

Els monjos hi van estar fins a l'any 1835, any en què és exclaustrat, desamortitzat, incendiat, destruït parcialment i, posteriorment venut. Passà per diverses mans que farien reformes i restauracions fins a arribar a les mans de Francesca Güell i el converteix en recinte de solitud i silenci.
Del monestir en destaca el claustre de gòtic tardà, conté abundant decoració escultòrica. Al mig del jardí hi ha un brollador renaixentista, acabat el 1502, també un pou del 1469. Veiem les restes de l'església, els antics cellers...
L'any 2014 va ser declarat Bé Cultural d'Interès Nacional.
El monestir és conegut com La Murtra a causa de l'arbust que donava nom a l'antiga masia. Les seves flors blanques són símbol de pau. Ara bé, el seu nom canònic és Santa Maria de la Vall de Betlem que és el nom de la vall on està ubicat.

Distància: 4,57 km - Desnivell: 74 m - Durada: 1 hora - Dificultat: fàcil
es.wikiloc.com/rutas-senderismo/sant-jeroni-de-la-murtra
Pugem pel camí de Sant Jeroni de la Murtra que ens durà a l'entrada al Parc de la Serralada de Marina i on veurem un panell amb la ruta a seguir per arribar-hi.

Només cal seguir el camí principal fins a arribar al Monestir. Hem agafat alguna drecera en la pujada, però a la baixada hem seguit el camí principal.

cap a l'esquerra

Creu forjada

Tornada:
cap a la dreta
Ca l'Alemany
Ca l'Alemany és una antiga masia en ruïnes, la part millor conservada són el safareig del pati i els arcs de mig punt fets amb totxana que l'acompanyen. Actualment, està protegida com a Bé Cultural d'Interès Local.
La masia original era del segle XV, va tenir reformes i ampliacions posteriors.
Entre la masia i el monestir de Sant Jeroni de la Murtra hi ha l'aqüeducte de ca l'Alemany. Probablement, va ser construït al segle XIX o a principi del segle XX. És una estructura feta de pedra de sis arcs realitzats en maó. A través d'una canonada soterrada es transportava l'aigua des de la mina de ca l'Alemany fins a una caseta, avui en ruïnes, des d'on es distribuïa a la resta de la masia.